System kontroli realizacji zleceń
usługi spawalnicze
Naprawa głowic silnikowych
Facebook

Spawanie głowic żeliwnych

Spawanie głowic żeliwnych

Żeliwo – czyli tworzywo, którego głównym składnikiem jest żelazo, węgiel stanowi od 2,11 do 4,3% całości i w którym występują również domieszki krzemu, fosforu, manganu oraz siarki – to materiał, z którego bardzo często wykonuje się głowice silnikowe (choć można je spotkać głównie w nieco starszych modelach pojazdów).

Tworzywo to jest – rzecz jasna – cięższe od aluminium (z którego również wykonuje się głowice), lecz posiada inne, spore zalety:
– ze względu na słabe przewodzenie fal akustycznych, żeliwne maszyny są cichsze
– żeliwo jest raczej łatwe w obróbce (choć kruche)
– jest odporne na ściskanie
– posiada własności ślizgowe
– dzięki dużej zawartości węgla jest mikroporowate, co ułatwia na przykład nasiąknięcie olejem i swobodniejszą pracę tłoków w cylindrach

Część silnika

Każdy kierowca auta zdaje sobie sprawę, jak istotnym składnikiem silników są głowice. To element zamykający przestrzeń cylindra, w którym znajduje się komora spalania (cała lub jej część) wraz z układem rozrządu.

Umieszczona w silniku spalinowym głowica pozwala na sprężanie mieszanki paliwowo-powietrznej (lub też samego powietrza) i w konsekwencji zapłon pojazdu. Ona odpowiada też zatem za rzeczywisty start maszyny, a raczej go umożliwia.

Głowice żeliwne – choć twarde i mocne – mogą ulec odkształceniu i pęknięciom. Wpływ na to mają między innymi nagłe zmiany temperatur, które w naszym klimacie są zjawiskiem bardzo częstym. I tak po wyjątkowo mroźnej, zimowej nocy, pragniemy rano zapalić silnik – ale próby mogą nie tylko nie przynieść efektu, lecz również w poważny sposób uszkodzić głowicę. Przyczyną powstania pęknięcia może być też przegrzanie wywołane ubytkami płynu w układzie chłodzenia, bądź też zbyt długa jazda na zbyt niskich przełożeniach.

Na szczęście pęknięcie głowicy żeliwnej nie oznacza konieczności jej wymiany na nową – wystarczy zespawać uszkodzoną część, w czym nasza firma się specjalizuje. Przy zachowaniu wszystkich zasad bezpieczeństwa (w niedoświadczonych rękach żeliwo mogłoby pęknąć jeszcze bardziej w wyniku naprężenia spawalniczego) i przy pomocy unikalnej, opracowanej przez nasz zakład technologii, jesteśmy w stanie zasklepić każde pęknięcie – podejmujemy się nawet pozornie bardzo trudnych prac.

Spawanie gazowe

Nasi pracownicy najpierw oczyszczają powierzchnię, przygotowując ją (jak i brzegi pęknięcia) do dalszych działań.

Można zastosować spawanie łukowe ręczne, spawanie w osłonie gazów ochronnych lub spawanie gazowe, na zimno, gorąco, albo półgorąco – metoda zostaje dostosowana do uszkodzenia (wcześniej profesjonalnie ocenianego), a efektem naszych działań zawsze jest właściwie zregenerowana głowica oraz sprawny pojazd.